|
|
|
Tweet |
|
|
|
Sorra jelentik be a légitársaságok, hogy kötelezővé teszik a „négy szem” elvét, mint szigorú szabályt a cockpitban, ami azt jelenti, ha az egyik pilóta elhagyja a kabint, egy légiutaskísérőnek be kell ülni a helyére.
A változtatás kiváló védekezésnek bizonyult a terroristák ellen, arra viszont senki nem gondolt, mi van akkor, ha a fenyegetés nem az utastérből jön, mert jelen esetben maga a másodpilóta zárta ki a visszatérni akaró kapitányt azzal, hogy blokkolta a kívülről használandó titkos kódot, ami arra az esetre van, ha például a pilóta rosszul van.
Az Egyesült Államokban a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) előírja az ún. "kétszemélyes szabályt", amely azt jelenti, ha az egyik pilóta kimegy, egy légiutaskísérőnek be kell ülnie a másik pilóta mellé. Vagyis soha nem fordulhat elő, hogy csak egy személy tartózkodik a cockpitban. A szabályt eredetileg olyan esetekre hozták, mint például ha a pilóta szívrohamot kap. Azzal az amerikai légügyi hatóságok sem számoltak, hogy a gép vezetője szándékosan is megpróbálhatja megsemmisíteni a gépet.
Európában nincs központilag előírt kétszemélyes szabály, de például a Ryanairnél ugyancsak a 2001-es terrortámadás óta kötelező alkalmazni, most pedig a Germanwings tragédiája után egyre több légitársaság, az EasyJet, a Norwegian Air Shuttle, az Air Berlin, a Wizz Air, Új-Zéland, Kanada és Izland hatóságai már bejelentették, hogy átveszik a szigorúbb amerikai előírásokat.
Mentőcsapatok munkában a francia Alpokban
Közben a düsseldorfi ügyész sajtótájékoztatót tartott, ahol elmondta, hogy a másodpilóta, Andreas Lubitz lakásán tartott házkutatás során komputereket foglaltak le, és megtaláltak orvosi iratokat, köztük olyat is, ami a katasztrófa napjára betegállományba helyezte a pilótát. Nem találtak viszont sem búcsúlevelet, sem magyarázatot a történtekre. Házkutatást a szülei házában is tartottak, ahol a szomszédok még mindig nem akarják elhinni a történteket, sokkos állapotban vannak.
Korábban a német Bild c. napilap azt írta meg, hogy Lubitz, aki a gyanú szerint szándékosan vezette neki az Airbus A320-as repülőgépet a francia Alpokban a hegyoldalnak, súlyos depresszióban szenvedett hat évvel ezelőtt. Akkor, 2009-ben pszichiátriai segítséget kért, gyógyszeres kezelést kapott és még most is gyógyszert szed, állítja az újság a német légügyi hatóság (LBA) dokumentumára hivatkozva.
A cikk azt írja, hogy ezt a dokumentumot a hatóság a Lufthansatól, a Germanwings anyacégétől kapta meg.
Andreas Lubitz Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója sajtótájékoztatón elmondta, hogy Lubitz egyszer felfüggesztette 2008-ban megkezdett pilóta kiképzését, majd később folytatta és 2013-ban sikeres vizsgát tett az Airbus A320-as típuson.
A spanyol pilóták szakszervezete elégedetlen a „kétszemélyes szabály” ilyen gyors bevezetésével, azzal, hogy egy ilyen döntést ilyen gyorsan hozzanak meg. Azt mondják, túl korai mindenkit hibáztatni egy repülőszemélyzeti tag miatt.
Az áldozatok családtagjai közben folyamatosan érkeznek a francia Alpokban lévő Le Vernetbe, ahol a szerencsétlenség színhelyén szeretteiknek üzeneteket és virágot tesznek le.
A keresőegységek is folytatják a kutatást, gyűjtik össze a maradványokat és a repülőgép roncsdarabjait.
A Flightradar24, ahol végig lehet követni egyes repülőgépek útját és mozgását, azt állítja, „látható, hogy 9.30-kor manuálisan beállítják a robotpilótát 11.500 méterről 30 méterre. Kilenc másodperccel később a repülőgép elkezdett süllyedni, vélhetően a robotpilóta utasítására.”
A „kétszemélyes szabály” bevezetésére a fenti légitársaságokon és hatóságokon kívül van, ahol máshogy, sőt egészen különös módon reagálnak. Mint a francia kivizsgáló bizottság egyik tagja, Alain Bouillard, aki meglehetősen durva kijelentést tett azzal, hogy a bezárt kabinajtók eddig kívülről védték a pilótákat, most egy olyan helyzet állt elő, amiben maguk a pilóták jelentenek veszélyt.
Tony Abbott ausztrál miniszterelnök bejelentette, hogy felülvizsgálják a biztonsági előírásokat, ahogyan azt teszik minden jelentősebb repülőesemény után.
A német légügyi hatóság csütörtökön ugyancsak arról tájékoztatott, hogy a jövőben át kívánják venni a „kétszemélyes szabályt” a kabinban.
Ennek ellenére Thomas Winkelmann a Germanwings, és Carsten Sporh a Lufthansa vezérigazgatói nem bíznak abban, hogy ezek a rendelkezések segítenének.
Forrás: afp,reuters, hina, zdf |
|
|
|